Spring naar inhoud

Pieklevering

GTS is verplicht voorzieningen te treffen voor de pieklevering aan de leveranciers van kleinverbruikers

Als gevolg van het Besluit leveringszekerheid Gaswet van 13 april 2004 is GTS verplicht voorzieningen te treffen voor de pieklevering aan de leveranciers van kleinverbruikers (afnamecategorie G1A en G2A). Er is sprake van daadwerkelijke pieklevering in het geval van een gemiddelde effectieve etmaal temperatuur in De Bilt van – 9 °C (graden Celsius). In dit geval zal GTS de leveranciers van de kleinverbruikersmarkt gas leveren.

Voor deze voorzieningen (gasinkoop, flexibiliteitsdiensten en gastransport) wordt er door GTS elk jaar voor pieklevering de benodigde capaciteit en volume vastgesteld.

Deze benodigde hoeveelheden worden onder meer op basis van historische temperatuurreeksen en verbruiksinformatie van de voorgaande winters op de relevante exit-punten vastgesteld. De transportkosten (entry en exit) die GTS reserveert voor pieklevering gedurende de wintermaanden december, januari en februari worden door GTS in deze wintermaanden in rekening gebracht bij de vergunninghouders naar rato van hun marktaandeel in het kleinverbruikerssegment. Het piekproductietarief wordt, ook naar rato van het marktaandeel, maandelijks verspreid over het jaar in rekening gebracht bij de vergunninghouders.

Daadwerkelijke pieklevering

Er is sprake van daadwerkelijke pieklevering bij dagen met een effectieve etmaaltemperatuur kleiner dan -9 ºC. Wanneer dit het geval is zal de piekdrempel (=winteruurfractie maal het standaardjaarverbruik) die maandelijks per shipper wordt berekend door GTS, worden overschreden. Wanneer de piek drempel van de shipper wordt overschreden wordt het meerdere terug gealloceerd middels een entry allocatie op het virtual point peak supply (NWP 301444). De hoeveelheden die op dit virtual point peak supply worden gealloceerd naar de shippers worden vervolgens na afloop van de maand door GTS in rekening gebracht bij de betrokken vergunninghouder.

De pieklevering wordt beschreven in het “Besluit leveringszekerheid Gaswet” art. 1 en art. 2.” (link). Voorbeeld berekeningen van piekcapaciteit en kosten treft u hieronder aan.

Voorbeeldberekening piekcapaciteit en kosten 2025 Bestandsextentie xlsx Bestandsgrootte 64 kB Datum laatst bijgewerkt 17 dec 2024
Voorbeeldberekening piekcapaciteit en kosten 2024 Bestandsextentie xlsx Bestandsgrootte 58 kB Datum laatst bijgewerkt 14 dec 2023
Voorbeeld berekening piekcapaciteit en kosten 2023 Bestandsextentie xlsx Bestandsgrootte 57 kB Datum laatst bijgewerkt 24 mrt 2023
Voorbeeld berekening piekcapaciteit en kosten 2022 Bestandsextentie xlsx Bestandsgrootte 62 kB Datum laatst bijgewerkt 24 mrt 2023
Pieklevering tarieven 2025 Bestandsextentie pdf Bestandsgrootte 136 kB Datum laatst bijgewerkt 12 dec 2024
Pieklevering tarieven 2024 Bestandsextentie pdf Bestandsgrootte 75 kB Datum laatst bijgewerkt 14 dec 2023
Pieklevering tarieven 2023 Bestandsextentie pdf Bestandsgrootte 79 kB Datum laatst bijgewerkt 15 mrt 2023
Pieklevering tarieven 2022 Bestandsextentie pdf Bestandsgrootte 77 kB Datum laatst bijgewerkt 15 mrt 2023

Tarieven Pieklevering 2025

GTS heeft het tarief voor pieklevering in 2025 vastgesteld. Het piektarief bestaat uit twee componenten: het piekproductietarief en een tarief voor transportcapaciteit.

Het piekproductietarief bestaat uit kosten voor de inzet van de LNG Peakshaverinstallatie, kosten voor via een tender ingekochte capaciteit en de kosten voor het beschikbaar houden van gas. Daarnaast zijn correcties opgenomen voor piekleveringskosten uit eerdere jaren, zoals nacalculaties als gevolg van het gewijzigde Methodebesluit 2022-2026.

  Het piek transportcapaciteitstarief bestaat uit de kosten van entry transportcapaciteit voor de Peakshaver voor de maanden januari en februari 2025. Omdat de invulling van de piektaak voor winter 2025-2026 nog niet duidelijk is, zijn er in het piek transportcapaciteitstarief 2025 geen kosten opgenomen voor transportcapaciteit voor december 2025. Deze kosten worden verrekend in het piekleveringstarief van 2026.

Tarief element Tarief 2025 Eenheid
Piekproductie 1,67553712 €/kWh/h/y
Piek entry transportcapaciteit januari 0,38700792 €/kWh/h/m
Piek entry transportcapaciteit februari 0,31245984 €/kWh/h/m
Piek entry transportcapaciteit december - €/kWh/h/m

Het exit transporttarief op de OV-exit punten volgt uit de tarievenbijlage bij het tarievenbesluit 2025