Ongewenst balanceringsgedrag
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een besluit gepubliceerd naar aanleiding van het codevoorstel van Netbeheer Nederland voor het wijzigen van de Transportcode gas LNB. Doel van de codewijziging is het voorkomen van ongewenst balanceringsgedrag.
Om gas veilig te kunnen transporteren moet het gastransportnet in balans zijn. Dit wil zeggen dat het transportnet op de juiste druk blijft en dat er per saldo ongeveer even veel gas wordt ingevoed als er wordt onttrokken. Deze verplichting volgt uit de Europese Netcode Balancering (NC BAL).
Het besluit van de Nederlandse Toezichthouder ACM over ongewenst balanceringsgedrag geeft concreet invulling aan de noodzaak om het nemen van balanceringsacties door GTS tot een minimum te beperken. In het besluit wordt gedefinieerd wat (substantieel) ongewenst balanceringsgedrag is en welke consequenties daaraan verbonden zijn. Een shipper moet bij ongewenst balanceringsgedrag een financiële heffing van 30% van het bedrag van de balanceeractie betalen en daarnaast kan de erkenning van een shipper worden ingetrokken bij substantieel ongewenst balanceringsgedrag.
De codewijziging is per 1 januari 2024 van kracht, shippers wordt gevraagd om het besluit in detail tot zich te nemen. De hoofdlijnen van het voorstel zijn ook besproken tijdens de shippermeeting in oktober 2023. De presentatie kunt u hieronder vinden
.
Ongewenst balancering gedrag | Bestandsextentie pptx | Bestandsgrootte 599 kB | Datum laatst bijgewerkt 12 dec 2023 |
Procedure
De eerste keer zal er een melding aan de shipper worden gedaan zonder financiële heffing. Bij iedere volgende signalering zal de financiële heffing van toepassing zijn en heeft een shipper 15 dagen de tijd na de schriftelijke melding om te reageren. De financiële heffing zal worden gefactureerd in de maand volgend op de facturering van de betreffende balancing actions.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de customerdesk.