Netwerkcodes implementatie
Implementatie van Europese netwerkcodes is vaak een langdurig proces. Er moet rekening gehouden worden met de bestaande nationale systemen, nationale wetgeving, meningen van de toezichthouders en, last but not least, ook met de wensen van onze klanten.
Wij krijgen zo nu en dan vragen of bepaalde regels wel of wel voldoende geïmplementeerd zijn. Hieronder treft u een aantal van deze vragen aan met de bijbehorende antwoorden.
Veelgestelde vragen
-
De Nederlandse implementatie voldoet aan de eisen gesteld in dit artikel, hoewel shippers geen factuur ontvangen voor hun einde-dag onbalans positie. Artikel 21(2) van de NC BAL bepaald dat de berekening van de einde-dag onbalans hoeveelheid evenredig aangepast moet worden als een linepack flexibility service wordt aangeboden; GTS biedt een dergelijke dienst aan (en stuurt facturen naar shippers voor de kosten) op zodanige wijze dat de uitkomst van de berekening van de einde-dag onbalans hoeveelheid altijd nul is. Daaruit voorvloeiend zijn de einde-dag onbalans kosten altijd nul, het zal duidelijk zijn dat hiervoor geen factuur gestuurd wordt door GTS aan haar shippers. GTS begrijpt dat het belangrijk is dat er een incentive voor shippers is om in balans te zijn aan het einde van de dag, daartoe heeft zij de Linepack Flexibility Service ingericht.
-
Ja, en de uitkomst is iedere dag 0, zoals in de vraag hiervoor m.b.t. einde dag onbalans uitgelegd.
-
Op 22 mei 2020 heeft ACM een besluit genomen over wijziging van de Transportcode gas LNB met betrekking op het vaststellen van een neutraliteitsheffing. Met deze heffing worden kosten en opbrengsten uit balanceringsactiviteiten in rekening gebracht, waaronder de leidingbufferflexibiliteitsdienst, verrekeningen uit noodsituaties en kosten door wanbetaling. Tot en met 2020 gebeurt dit nog via de transporttarieven. De methode waarop GTS de heffing vaststelt is nu via de Transportcode geregeld.
-
De Nederlandse implementatie voldoet hieraan, hoewel we niet de einde-dag prognose publiceren van de hoeveelheid gas die zich in het transport systeem bevindt. Omdat GTS variant 1 van het informatie model heeft geïmplementeerd heeft deze informatie geen enkele waarde voor de netwerk gebruikers. Netwerk gebruikers kennen hun near-real-time positie en de near-real-time positie van het Systeem Balans Signaal (SBS) waardoor ze in staat zijn hun risico’ s met betrekking tot balanceer acties te mitigeren. Als we deze prognose zouden willen publiceren dan zou de beste schatting van de hoogte van het SBS aan het einde van de gasdag de hoogte van het SBS aan het begin van de gasdag zijn. Dit volgt automatisch uit het feit dat netwerk gebruikers een day-ahead programma aan GTS aanbieden dat volume neutraal is over de gasdag en dat prudent netwerk gebruikers hun uiterste best zullen doen om dit programma te volgen.