Wat is een OBA?
Een Operational Balancing Account (hierna: OBA) betreft een lopende verschilrekening tussen GTS en een aangrenzende systeembeheerder (zoals de operator van aangrenzende netwerken, bergingen of productie-installaties), te gebruiken om de stuurafwijkingen in een netwerkpunt te beheren teneinde de allocatie aan de bij het netwerkpunt betrokken netgebruikers te vereenvoudigen (Analoog aan de definitie zoals beschreven in NC INT artikel 2.g.)
- Een OBA kan zowel op grenspunten (conform NC INT) als op binnenlandse netwerkpunten worden ingericht.
- Het doel van de OBA is tweeledig:
- Shippers zekerheid geven over de door hen gewenste allocatie: de allocatie van getransporteerde hoeveelheden aan de shippers zijn door het gebruik van een OBA gelijk aan de confirmatie (Allocatie = Confirmatie).
- Stuurafwijkingen te accommoderen, waardoor systeembeheerders de mogelijkheid hebben om in onderling overleg af te wijken van de som van de confirmaties aan de shippers indien dat door een van beide systeembeheerders gewenst is vanwege optimalisatiedoeleinden of om operationele activiteiten te faciliteren.
- Shippers zekerheid geven over de door hen gewenste allocatie: de allocatie van getransporteerde hoeveelheden aan de shippers zijn door het gebruik van een OBA gelijk aan de confirmatie (Allocatie = Confirmatie).
- Een OBA heeft een begrensde omvang en is per saldo in de tijd nul.
- Zowel GTS als de betrokken systeembeheerder mogen de OBA tijdelijk of definitief stopzetten. In dat geval vindt de allocatie van energiehoeveelheden plaats op basis van de voor het betreffende connectiepunt bestaande default regel (meestal proportionele verdeling).
- OBA’s worden slechts voor operationele doeleinden gebruikt en niet voor commerciële doeleinden.
- Karakteristieken van de OBA kunnen afhankelijk zijn van de specifieke eigenschappen van de betreffende gastransportsituatie en van het systeem van de aangrenzende systeembeheerder.
Welke randvoorwaarden stelt GTS bij het aangaan van een OBA?
- Om in aanmerking te komen voor toepassing van een OBA op een netwerkpunt, zal GTS in ieder geval beoordelen, gegeven de lokale transportsituatie, in hoeverre de betreffende systeembeheerder aan de volgende aspecten voldoende invulling kan geven:
- Voldoende stuurnauwkeurigheid.
- Mogelijkheden om OBA-posities terug naar 0 te sturen.
- Beperkte risico’s bij uitval van levering of inname.
- Voldoende stuurnauwkeurigheid.
- De exacte afspraken worden vastgelegd in een zgn. Interconnection Agreement (IA) of Storage Connection Agreement (SCA).
Welke netwerkpunten hebben een OBA?
- Op een beperkt aantal netwerkpunten in het netwerk van GTS is een OBA van toepassing. Onderstaand overzicht is een aanvulling op het overzicht van de grenspunten met een OBA, zoals gepubliceerd op Operationele afspraken NC Interoperability.
Netwerkpunt ID | Netwerkpunt Naam |
301113 | Emden EPT (GASSCO) |
301114 | Grijpskerk (NAM-UGS) |
301116 | Norg (NAM-UGS) |
301118 | Alkmaar (TAQA-PGI) |
301185 | Oude Statenzijl Renato (EWE SSO) |
301198 | Enschede (RWE-UGS Epe) |
301309 | Enschede (NUON-UGS Epe) |
301348 | Bergermeer (TAQA-UGS) |
301360 | Oude Statenzijl (Etzel-EKB) |
301361 | Oude Statenzijl (EWE-H) |
301391 | Oude Statenzijl (Astora Jemgum) |
301401 | Oude Statenzijl (Etzel-Freya-H) |
301345 | Rotterdam (GATE) |
301453 | Oude Statenzijl (EWE Jemgum) |
301574 | Eemshaven (Eems Energy Terminal) |