Stikstofoverzicht
Indien de behoefte aan QC (zie Veel gestelde vragen) groot is zal een overschot aan H-gas m.b.v. stikstof worden geconverteerd naar G-gas. Via de ‘Stikstofmeter’ en bijbehorende grafische of getalsmatige opvragingen wordt informatie over de inzetbare en de gebruikte hoeveelheden stikstof t.b.v. QC beschikbaar gesteld.
Enkele opmerkingen:
- Een totaal overzicht van QC en RQC kan worden gevonden op het QC/RQC Dashboard.
- Ook in het H-gas transportsysteem wordt stikstof gebruikt (o.a. WQA). Dit gebruik is geen onderdeel van de Stikstofmeter.
- Er zijn enkele kleine G-gas entries die m.b.v. stikstof geschikt worden gemaakt voor het G-gas systeem. Hierdoor zal er bijna altijd een kleine hoeveelheid stikstof worden gebruikt ook al zit het totale gastransportsysteem in RQC-mode.
- Er is geen historische informatie beschikbaar over de inzetbare hoeveelheden stikstof van voor 26-12-2015. Historische informatie over de “rode en oranje zones” zijn niet beschikbaar van voor 07-04-2016.
Onderverdeling stikstof capaciteit
De totale hoeveelheid stikstof is in drie categorieën verdeeld:
- Firm baseload stikstof. Alle inzetbare stikstof in deze categorie is zonder beperking te gebruiken.
- Non-Firm baseload Stikstof. In deze categorie valt de stikstof waarvan van te voren niet is te voorspellen of deze op ieder gewenst moment kan worden gebruikt. Deze is afhankelijk van diverse (gastransport technische) omstandigheden. Op het moment dat zeker is dat de stikstof in deze categorie niet is te gebruiken wordt deze via een REMIT melding als niet inzetbaar gemeld. Indien wel te gebruiken dan is deze stikstof zonder beperking in te zetten.
- Firm stikstof (Volume Restricted). De stikstof uit deze categorie komt uit een stikstofopslag. Zolang er voldoende volume beschikbaar is in de opslag, is de inzetbare stikstof in deze categorie zonder beperking te gebruiken. Zodra de opslag leeg is, wordt deze categorie d.m.v. een REMIT melding als niet inzetbaar gemeld. Gedetailleerde informatie over de stikstofopslag wordt getoond bij het Stikstofopslag-overzicht.
- Een gedeelte van de totale inzetbare stikstof van 887.000 m3(n)/h wordt beschouwd als reserve capaciteit voor het kunnen opvangen van kleinschalige uitvallen/storingen in conversie middelen.
- Het daadwerkelijke gebruik van stikstof hoeft niet in bovenstaande volgorde plaats te vinden. Welke stikstof op welke installatie wordt gebruikt is afhankelijk van diverse gastransport omstandigheden en optimalisaties in het gastransportsysteem.
Gewijzigde inzetbaarheid en REMIT meldingen
Wegens onderhoud en langdurige storingen aan conversie installaties van GTS en aan de productie van stikstof is er regelmatig minder stikstof inzetbaar voor conversie (zie de Onderhoudskalender). Ook acute en kortdurende storingen leiden tot een verminderde inzetbaarheid van Stikstof.
Zodra de inzetbaarheid van Stikstof wijzigt zal dit worden gemeld d.m.v. REMIT berichten.
Planmatige beschikbare stikstof en benuttingsgraad
Vroeger werd op het dashboard ook de “Planmatig beschikbare stikstof” en benuttingsgraad getoond. Dit gaf de hoeveelheid stikstof die gebruikt werd in diverse studies en welke hoeveelheid altijd inzetbaar/beschikbaar moest zijn. Deze methodiek wordt niet meer gebruikt. De actuele waarden zijn niet meer zichtbaar in de stikstofmeter en de (historische) gegevens zijn niet meer opvraagbaar in de stikstof rapport. Indien gewenst kan de historische informatie worden opgevraagd bij GTS.
Stikstofmeter
De Stikstofmeter geeft de status van de inzetbare hoeveelheid stikstof en het stikstof gebruik van het laatst beschikbare uur (in m3(n)/h). De schaal van de Stikstofmeter loopt van linksonder nul naar rechtsonder de maximaal mogelijke hoeveelheid inzetbare stikstof (887.000 m3(n)/h). Deze schaal bevat vier kleuren. Links een groen gedeelte, indien het stikstof gebruik hierin zit is er niets aan de hand. Rechts kan een zwart gedeelte zitten, dit is de totale niet inzetbare hoeveelheid stikstof. In het midden is een oranje en rood gedeelte. Het oranje gedeelte geeft het moment aan dat er een REMIT waarschuwing wordt gestuurd, zie hieronder. Het rode gedeelte geeft de reserve capaciteit stikstof aan (inclusief REMIT melding, zie hieronder). M.b.v. een zwarte wijzer op deze schaal wordt het daadwerkelijk gebruik getoond. Onder de meter staat in het zwart de gebruikte hoeveelheid stikstof.
Stikstofgrafiek
De Stikstofgrafiek geeft per uur de inzetbare hoeveelheid stikstof en het stikstof gebruik van de afgelopen 14 dagen (in m3(n)/h). In drie kleuren grijs wordt de maximaal in te zetten hoeveelheid stikstof getoond per categorie. De gele lijn geeft de daadwerkelijke gebruikte hoeveelheid stikstof. De oranje en rode stippellijnen geven de grens aan van het oranje en rode gebied beschreven hierboven bij de Stikstofmeter.
Stikstofrapport
M.b.v. het Stikstofrapport worden de volumes maximaal in te zetten stikstof en de volumes van het daadwerkelijk stikstof gebruik getoond (in m3(n)). Er kan worden gekozen uit verschillende aggregaties (uur, dag, maand, kalenderjaar en gasjaar) en verschillende periodes.
Betekenis van de kolommen:
# | Koptekst | Eenheid | Betekenis |
---|---|---|---|
1 | Datum/tijd | Periode waarover de gegevens in deze rij worden getoond | |
2 | N2 MAXIMAAL FIRM | m3(n) | Zie boven: “onderverdeling stikstof capaciteit”. Maximale mogelijke waarde |
3 | N2 MAXIMAAL NON-FIRM | m3(n) | Zie boven: “onderverdeling stikstof capaciteit”. Maximale mogelijke waarde |
4 | N2 MAXIMAAL BASELOAD | m3(n) | Som voorgaande twee velden |
5 | N2 MAXIMAAL FIRM VOLUME RESTRICTED *2 | m3(n) | Zie boven: “onderverdeling stikstof capaciteit”. Maximale mogelijke waarde |
6 | N2 INZETBAAR FIRM | m3(n) | Zie boven: “onderverdeling stikstof capaciteit”. Daadwerkelijke hoeveelheid beschikbare stikstof |
7 | N2 INZETBAAR NON-FIRM | m3(n) | Zie boven: “onderverdeling stikstof capaciteit”. Daadwerkelijke hoeveelheid beschikbare stikstof |
8 | N2 INZETBAAR BASELOAD | m3(n) | Som voorgaande twee velden |
9 | N2 INZETBAAR FIRM VOLUME RESTRICTED *2 | m3(n) | Zie boven: “onderverdeling stikstof capaciteit”. Daadwerkelijke hoeveelheid beschikbare stikstof |
10 | N2 GEBRUIK | m3(n) | Totaal Stikstof gebruik |
11 | GRENS ORANJE GEBIED *1 | m3(n) | Zie hieronder “Gebruikte stikstof en REMIT meldingen” |
12 | GRENS RODE GEBIED *1 | m3(n) | Zie hieronder “Gebruikte stikstof en REMIT meldingen” |
13 | N2 OPSLAG MAX | m3(n) | Maximale volume in Stikstofopslag |
14 | N2 OPSLAG GERESERVEERD | m3(n) | Gereserveerd (reserve) volume in Stikstofopslag |
15 | N2 OPSLAG INZETBAAR | m3(n) | Inzetbaar volume in Stikstofopslag |
*1) De kolommen worden alleen getoond bij de uur-aggregaties.
*2) Deze kolommen worden alleen getoond bij de uur- en dag-aggregaties.
Gebruikte stikstof en REMIT meldingen
Zodra de grens van QC in zicht komt (de hoeveelheid inzetbare stikstof wordt bijna maximaal gebruikt) zal dit d.m.v. REMIT meldingen worden aangekondigd.
- Stikstof gebruik in oranje gebied (zie Stikstofmeter). Er wordt een vooraankondiging / waarschuwing uitgestuurd dat de grens van QC in zicht komt. GTS verzoekt marktpartijen om hun H-gas/G-gas balans aan te passen zodat het stikstof gebruik zal dalen. Hierbij blijft het nodig om te sturen op de POS.
- Stikstof gebruik in rode gebied (zie Stikstofmeter). Er wordt stikstof gebruikt uit de reserve capaciteit. Er wordt een REMIT melding uitgestuurd dat de grens van QC is bereikt. GTS kan besluiten marktpartijen een aanwijzing te geven om hun H-gas/G-gas balans zodanig aan te passen dat het stikstof gebruik zal dalen. Hierbij blijft het nodig om te sturen op de POS. Een onderdeel van de aanwijzing kan zijn om exit nominaties voor het vullen van G-gas bergingen naar nul te brengen.